Konspekt lekcji biologii w klasie II gimnazjum
Prowadzący: Ewelina Gryczka
Klasa: II gimnazjum
Data: 26 IV 2012
Przedmiot: Biologia( zajęcia w formie eksperymentalnej)
Dział programowy: Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka. Układ krążenia: Uczeń opisuje budowę i funkcje narządów układu krwionośnego.
Temat: Budowa i praca serca człowieka.
Cel ogólny: Lokalizacja, budowa serca człowieka i poznanie jego cyklu pracy.
Wariant I
1. Wiadomości:
Uczeń:
- pokazuje i określa położenie serca w swoim organizmie
- poznaje jego wielkość i budowę zewnętrzną i wewnętrzną
- poznaje i umie omówić cykl pracy serca
- wykazać zależności między budową a funkcją poszczególnych części serca
- uzasadnić związek między trybem życia a zdrowym sercem, zna przyczyny i skutki chorób układu krążenia
- rozumie odpowiedzialność za własne zdrowie wobec zwiększającej się zachorowalności na choroby krążenia.
2. Umiejętności:
Uczeń:
- przenosi informacje uzyskane w czasie filmów na karty pracy, efektywne notowanie
- umie odróżnić poszczególne struktury budowy organu,
- wskazać położenie serca w swoim organizmie,
- wyjaśnia zasadę automatyzmu pracy serca
- formułowanie wniosków, prezentacja wyników
3. Postawa:
- uczeń uczy się sumienności i dociekliwości w poznawaniu budowy organów
- sumiennie ogląda film i samodzielnie wykonuje notatki
- wykazuje się aktywnością i dyscypliną
4. Metody:
- wprowadzenie (przypomnienie wiadomości z poprzednich zajęć odnośnie układu krążenia, zapoznane uczniów z tematem dzisiejszych zajęć i omówienie metod pracy, przedstawienie oczekiwań odnośnie prezentowania wyników przez uczniów)
- oglądanie krótkich filmików mających na celu lepsze zobrazowanie i zrozumienie wiadomości, wypełnienie kart pracy, notowanie i odczytanie na głos ćwiczeń z karty pracy i notatek
- wykład
- indywidualna ucznia
- filmiki
- karty pracy
- podręcznik i zeszyt ucznia
7. Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca:
- Powitanie uczniów
- Podanie tematu i celu lekcji
- “Chętny” lub wskazany przez nauczyciela uczeń wymienia rodzaje naczyń krwionośnych, inni uczniowie dokładnie charakteryzują rodzaje naczyń.
- Metoda burza mózgów: nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie co wiedzą o sercu człowieka: lokalizacja, budowa, itp.
- Nauczyciel rozdaje karty pracy z ćwiczeniami do wypełnienia na dzisiejszych zajęciach i prosi o ich wypełnianie na podstawie filmików oraz krótkiego wykładu.
- Nauczyciel omawia szczegółowo elementy serca. Wyjaśnienie i omówienie cyklu pracy serca. Przedstawia zależności pomiędzy budową a funkcją Forma wykładu + filmik
2. Nauczyciel omawia choroby układu krążenia, ich przyczyny i skutki. Pokazuje filmik( animacja- zawał serca).
Faza podsumowująca
- Uczniowe prezentują wypełnioną kartę pracy, omawiając ją na głos. Porównują swoje obserwacje i notatki z innymi uczniami.
- Uczniowie omawiają budowę i pracę serca.
- Nauczyciel podsumowuje i ocenia pracę grupy biorąc pod uwagę:
-poprawność prezentownych kart pracy i informacji
Karta pracy: karta pracy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz