sobota, 14 lipca 2012

Konspekt 2 wariant 3

                                       Wariant III



Na poprzednich zajęciach uczniowie zostali poproszeni o przygotowanie się do zajęć z zakresu budowy i lokalizacji serca, cyklu pracy serca, chorobami układu krążenia z podręcznika.


Cele szczegółowe:
1. Wiadomości:
Uczeń:
- pokazuje i określa położenie serca w swoim organizmie
- poznaje jego wielkość i budowę zewnętrzną i wewnętrzną
- poznaje i umie omówić cykl pracy serca
- wykazać zależności między budową a funkcją poszczególnych części serca
- wie z czego wynikają takie parametry pracy serca jak ciśnienie i puls
- uzasadnić związek między trybem życia a zdrowym sercem
- rozumie odpowiedzialność za własne zdrowie wobec zwiększającej się zachorowalności na choroby krążenia.
2. Umiejętności:
Uczeń:
- umie odróżnić poszczególne struktury budowy organu
- wyjaśnia zasadę automatyzmu pracy serca
- umie zbadać puls swój i kolegi
- umie mierzyć ciśnienie krwi ciśnieniomierzem
- umiejętnie prowadzi obserwacje- przygotowuje notatki
3. Postawa:
  • skutecznie komunikuje się w różnych sytuacjach
  • efektywnie współdziała w zespole
  • uczeń jest zaangażowany w pracę grupy
  • postrzega siebie jako członka grupy
  • jest odpowiedzialny za pracę w zespole
  • wykazuje się aktywnością i dyscypliną


4. Metody:
  • wprowadzenie (przypomnienie wiadomości z poprzednich zajęć odnośnie układu krążenia, sprawdzenie poziomu przygotowania uczniów na dzisiejsze zajęcia, omówienie instrukcji do przeprowadzanych doświadczeń, przedstawienie oczekiwań odnośnie prezentowania wyników doświadczenia przez uczniów)


  • doświadczenie (badanie tętna i ciśnienia krwi, rejestracja pomiarów i wyników, wypełnienie kart pracy)
  • sformułowanie wniosków i prezentowanie ich przed klasą i nauczycielem
5. Forma pracy:
  • grupowa
6. Środki dydaktyczne:
  • karty pracy
  • ciśnieniomierz


7. Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca:
  1. Powitanie uczniów
  2. Podanie tematu i celu lekcji
  3. Przypomnienie informacji z poprzednich zajęć i sprawdzenie poziomu przyswojenia informacji, których uczniowie mieli nauczyć się  w domu.
  4. Omówienie przeprowadzanych badań: mierzenie pulsu i ciśnienia z wykorzystaniem ciśnieniomierza. Prośba o zachowanie odpowiedzialności i ostrożności. Podział na grupy. Rozdanie kart pracy.
Faza realizacyjna:
  • Uczniowie przeprowadzają pomiary tętna swojego i kolegów/koleżanek z grupy zgodnie z wcześniej omówionymi zasadami.
  • Uczniowie przeprowadzają pomiary tętna po intensywnym wysiłku( po wykonaniu 20 przysiadów) oraz po odpoczynku(10 min) swojego i kolegów/koleżanek z grupy zgodnie z wcześniej omówionymi zasadami.
  • Uczniowie przeprowadzają badania ciśnienia kolegów z grupy.
  • Nauczyciel czuwa nad bezpieczeństwem i poprawnym przebiegiem pomiarów uczniów.
  • Nauczyciel udziela wskazówek odnośnie przebiegu pomiarów, sporządzania notatek, formułowania wniosków.
Faza podsumowująca:
  • Uczniowie prezentują wypełnioną kartę pracy, wyniki doświadczenia i sformułowane wnioski. Porównują swoje wyniki na forum z wynikami innych grup.
  • Nauczyciel podsumowuje i ocenia pracę grupy biorąc pod uwagę:
-wiadomości, zdobyte umiejętności i postawę ucznia podczas przeprowadzania doświadczenia
-poprawność i formę prezentowanych wyników, wniosków


Zadanie domowe:
Uczeń ma za zadanie uzyskane wyniki pomiarów tętna i ciśnienia powtórzyć w domu przynajmniej na trzech innych osobach. Wszystkie dane wprowadzić do arkusza(np. Exell lub w dokumentach google docs.), a następnie sporządzić wykresy( tętna i ciśnienia). Zapisać wnioski. Wykonane zadanie przesłać drogą e-mail do nauczyciela w celu sprawdzenia i ocenienia.


Karta pracy: karta pracy

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz