Wariant II
Cele szczegółowe:
1. Wiadomości:
Uczeń:
- pokazuje i określa położenie serca w swoim organizmie
- poznaje jego wielkość i budowę zewnętrzną i wewnętrzną
- poznaje i umie omówić cykl pracy serca
- wykazać zależności między budową a funkcją poszczególnych części serca
- wie z czego wynikają takie parametry pracy serca jak ciśnienie i puls
- uzasadnić związek między trybem życia a zdrowym sercem
- rozumie odpowiedzialność za własne zdrowie wobec zwiększającej się zachorowalności na choroby krążenia.
2. Umiejętności:
Uczeń:
-wyszukiwanie informacji z różnych źródeł
-współpraca w zespole
-praca według instrukcji ćwiczeniowej
-dokumentowanie pracy
-formułowanie wniosków
-prezentacja wyników pracy
3. Postawa:
- współpraca w zespole
- kształtowanie postawy badawczej
- odpowiedzialność za powierzone role w zespole współpracujących uczniów
- odwaga w wypowiadaniu własnych sądów
- zdyscyplinowanie pracy
- stosowanie zdobytej wiedzy w dalszych etapach kształcenia i praktycznym działaniu prozdrowotnym
4. Metody:
- wprowadzenie (przypomnienie wiadomości z poprzednich zajęć odnośnie układu krążenia, zapoznane uczniów z tematem dzisiejszych zajęć i omówienie instrukcji do przeprowadzanych doświadczeń, przedstawienie oczekiwań odnośnie prezentowania wyników doświadczenia przez uczniów)
- badawcze – praca ze „skrzynką odkryć” według zasad:
- w każdej „skrzynce” znajduje się instrukcja ćwiczeniowa oraz zadania dla: przewodniczącego, informatora, wykonawców, sekretarza
przewodniczący – czuwa nad pracą zespołu, dba o właściwe wykorzystanie czasu oraz prezentuje opracowane wyniki zespołowej pracy
informator – czyta polecenia instrukcji, cel zadania
wykonawcy – wykonują zadania zgodnie z instrukcją, wyszukują potrzebne materiały, teksty, itp.
sekretarz – notuje wyniki, wypełnia kartę pracy
5. Forma pracy:
- grupowa
- praca z komputerami
- karty pracy
- “skrzynka odkryć”, materiały przybory
- praca z komputerami
7. Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca:
- Powitanie uczniów
- Podanie tematu i celu lekcji.
- Przypomnienie informacji z poprzednich zajęć.
- Objaśnienie metody pracy ze „skrzynką odkryć”. Podział klasy na grupy( w zależności od liczebności).
- Rozdanie “skrzynek odkryć”, w której znajdują się instrukcje i karty pracy, ewentualne przybory dla każdej z grup. Ustalenie formy prezentacji wyników pracy.
1. Praca w czterech zespołach – z wykorzystaniem „skrzynki odkryć”. Szukanie informacji w encyklopediach biologicznych, innych źródłach w Internecie.
Faza podsumowująca:
- Omówienie wyników pracy zespołów i prezentacja kart pracy przez wybranych przewodniczących zespołów.
- Wykonanie dokumentacji lekcji – wklejenie do zeszytów odbitek ksero kart pracy zespołów.
- Ocena pracy uczniów dokonana przez nauczyciela:
-wiadomości, zdobyte umiejętności i postawę ucznia podczas przeprowadzania
ćwiczenia
-poprawność i formę prezentowanych wyników, wniosków
Instrukcje dla grup+ karta pracy:Inst. + karta pracy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz